بردار نرم افزار مدیریت مطب در تبریز : 04133360935 - 09141011788 مهندس جهانی

روانشناس یا روانپزشک یا روانکاو؟ کدام یک برای ما بهتر است و به چه کسی مراجعه کنیم؟

روانشناس یا روانپزشک یا روانکاو؟ کدام  یک برای ما بهتر است و به چه کسی مراجعه کنیم؟

 463    0

تفاوت کار روانشناسی با روانپزشکی و روانکاوی چیست؟ و کدام برای ما مناسبتر است

این روزها خیلی از ماها درگیر مشکلاتی هستیم که خود ما به تنهایی از پس حل کردن آن برنمی می آییم و نیاز است که به یک روانشناس، روانکاو یا روانپزشک مراجعه کنیم. در این مقاله ما به بررسی اینکه چرا باید پیش روانشناس، روانکاو یا روانپزشک برویم و تفاوت این ها باهم و اینکه کدام یک برای حل مشکل ما بهتر است بپردازیم.

 

 

روانپزشک ها:

 

روانپزشک همانطور که از اسمش پیداست. پزشک روان هستند یعنی در دانشگاه دوره پزشکی عمومی را خواندند و برای تخصص، روانپزشکی را انتخاب کرده اند. روانپزشک ها معمولاً در راستای قدرت و جایگاه پزشکی عمل می کند. کار اصلی روانپزشک ها تشخیص و دارو درمانی است و بر این اساس روان پزشک ها به تشخیص، درمان، ارزیابی و پیشگیری از اختلالات عاطفی، ذهنی و رفتاری مثل اختلالات خواب، اختلالات جنسی، اختلالات شناختی و اختلالات شخصیتی می پردازد و بر اساس آن دارو تجویز می کنند و و هر جلسه اثر دارو را در مراجع چک میکنند تا زمانی که حال مراجع بهتر شود و در نهایت مصرف دارو را قطع می کنند. در حالت کلی روانپزشک ها کار روان درمانی انجام نمی دهند و جلسات طولانی ندارند. همچنین در بسیاری از مواقع روانکاوها و روانشناس ها برای بهبود حال مراجعه شان آنها را به سمت روانپزشک سوق میدهند.

 

 

 

 

 

روانشناس ها:

 

روانشناس ها در دانشگاه کارشناسی روانشناسی را خوانده اند و در مقطع کارشناسی ارشد به بعد گرایش خودشان را  به عنوان مثال گرایش کودک و نوجوان روانشناسی بالینی روانشناسی خانواده درمانی، زوج درمانی، عمومی و .. انتخاب کرده اند. روانشناس ها بعد از فارغ التحصیلی می توانند کار پژوهشی انجام دهند که به آنها پژوهشگر گفته می‌شود همچنین می‌تواند کارگاه‌های تخصصی و عمومی را برای مردم برگزار کند که به آن ها مدرس گفته می‌شود و می‌تواند بعد از فارغ التحصیلی دوره های تخصصی روان درمانی را بگذرانند و در کلینیک مراجع ببینند که به آنها روان‌درمانگر می‌شود. روان درمانگر در واقع همان روانشناس است که کار تخصصی  روان درمانی را انجام میدهد.

کار روانشناس کمک به اختلالات روانشناختی است و در واقع روانشناس ها بیشتر به دنبال ارائه راه حل و تمرین هستند تا اینکه بخواهند سراغ ریشه یابی و کشف دلیل و لایه های پنهان یک مشکل روانشناختی بروند. آنها سعی میکنند بهترین متدها و راه حل ها را برای بهبود حال مراجع شان به کار ببرند. تست های روانشناسی ابزاری خوب برای روانشناس ها است و به وسیله آن افراد را راهنمایی می کنند. 

 

 

 

 

 

 

روانکاوها:

 

روانکاو همان روان درمانگری است که رویکرد روان تحلیلی یا روانکاری کار درمان را انجام می دهد. روانشناسی است که در درمان، از رویکردها و شیوه های روان تحلیلی یا روانکاوی بهره می گیرد و علاوه بر داشتن مدرک روانشناسی، دوره های تخصصی حدوداً ۴ ساله روانکاوی را نیز گذرانده است. محور یک جلسه روانکاوی، کاوش، بررسی و تحلیل ناخودآگاه با هدف ریشه یابی و درمان اختلالات روانی است در این شیوه روانکاوی تلاش می‌شود که افکار، احساسات و تمایلات و خاطرات ناخوشایند که در ناخودآگاه فرد جای گرفته است شناسایی شود و با انتقال محتوای بخش ناخودآگاه مغز، مراجع را نسبت به خودش آگاه کند و در نتیجه این کار روانکاو می تواند به درمان اختلالات روانی بپردازند. در واقع تنها تفاوت روانکاو با دیگر روانشناس ها نگاه آنها به ریشه اختلالات روانی است.

 

 

 

 

 

 

مشاورین:

 

مشاور ها همانطور که از اسمش مشخص است به مراجع هایشان در زمینه شغلی، تحصیلی، مشاوره پیش از ازدواج و… مشورت می دهند. مشاورها کار روان درمانی را انجام نمی دهند مگر در صورتی که دوره های روان درمانی را گذرانده باشند و مدرک داشته باشد.

 

به چه کسی مراجعه کنیم؟

 

حال در صورتیکه برای مشکلی نیاز بود به کدام یک از این ها مراجعه کنیم؟ روانپزشک، روانشناس یا روانکاو؟

پیشنهاد می شود که در ابتدا به یک روانشناس مراجعه کنید در صورتی که نیاز باشد روانشناس شما را به روانپزشک روانکاو ارجاع می دهد. اما سوال این است که به چه روان شناسی مراجعه کنیم؟

قدم اول این است که شما ببینید برای چه مشکلی به روانشناس مراجعه میکنید به عنوان مثال برای مسئله خودتان می خواهید به یک روانشناس بزرگسال مراجعه کنید در صورتی که برای کودکتان می خواهید به یک روانشناسی کودک و نوجوان مراجعه کنید یا اگر برای رابطه نیاز به کمک دارید به یک زوج درمانگر مراجعه کنید. در حالت کلی باید توجه داشته باشید که تخصص روانشناسی که می‌خواهید با مسئله شما همخوانی داشته باشد.

 

 


به نقل از:
پشتیبانی نرم افزار بردار

نرم افزار بردار یک برنامه مدیریت مطب، کلینیک ها و مراکز درمانی بزرگ است که جهت مدیریت بهینه، تسهیل و سهولت کار در مراکز درمانی ارائه شده است.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد امکانات و قابلیت های نرم افزار بردار می توانید روی لینک زیر کلیک کنید .

بردار نرم افزار مدیریت کلینیک و مطب


نظر خود را با ما درمیان بگذارید: